STAGING A PLAY: Antigone

STAGING A PLAY:Antigone

 23.08.2018. / 21:00 / Kazalište lutaka Zadar

Izvedbeni projekt Staging a play: Antigone koreografa i izvođača Matije Ferlina nastavak je višegodišnjeg scenskog istraživanja izvedbenih praksi kroz dva autorska koncepta: solo-izvedbe kojom se bavio u seriji radova Sad Sam, i koncepta proširenih koreografskih uprizorenja u projektima pod zajedničkim nazivom Staging a play.

Unutar koncepta proširenog koreografskog uprizorenja Ferlin koreografskim alatom ulazi u čitanje i rastvaranje odabranog dramskog teksta. Bilo da se radi o egzistencijalističkoj drami sjećanja Staklena menažerija, Tennesseeja Williamsa (2015.) ili klasicističkoj kritici fanatizma u Molièreovom Tartuffeu (2017.) autor im prilazi kao vrsti koreografske partiture, rastačući tekstualni okvir i jezički znak, ukidajući govor, afirmirajući ono ne-napisano, gradeći izvedbeno u novom obliku scenskog “kazivanja”. U dva spomenuta projekta na mjesto govora stupio je pokret i proveo dramu kroz sve njezine strukturalne, sadržajne i semantičke razine, iščitavajući novu logiku reprezentacije upisane u predložak.

Odabirom Antigone kao ishodišta Ferlin se odlučuje za još radikalniji i kompleksniji pristup ideji proširenog koreografskog uprizorenja, pri čemu dramska lica i njihove funkcije svodi na jedno izvođačko tijelo i jedan glas, zadržavajući narativ drame i logiku dramskih situacija. Do sada dokinuti element govora u slučaju Antigone postaje dominantni koreografski alat, element koji suvereno pregovara  s tijelom i pokretom, uspostavljajući cjelovitu scensku sliku. Govor, iako prevladavajući, ostaje nevidljiv. Prisutan je samo u svojoj manifestaciji, kao ozvučeni glas koji čujemo, dok njegov aparatus egzekucije, ono što ga izvodi, usta, ostaju skrivena oku gledatelja. Govor time ostvaruje potpunu scensku autonomiju, oslobođen i od tijela koje ga izgovara i od pokreta koji ga prati.

Preuzimanjem funkcija i replika svih protagonista i odnosa koje oni kreiraju, Ferlin izlaže svoj izvođački korpus; pokret i govor, nizu situacija koje balansiraju na rubu izvedbene logike, neprestano poništavajući i obnavljajući relacije između izvedbenih elemenata.

Stvarajući ritualni prostor za traženje tog svemogućeg, polivalentnog, izvođačkog tijela koje se istovremeno gradi i ruši, ispisuje i briše, dijeli i sažima, Ferlin s otvorenim rizikom ulazi u dekonstruiranje konvencija drame, dramskog narativa, izvedbe i kazališnog čina, ali i vlastitog izvođačkog habitusa.

Tijelo koje se uspostavlja na sceni istovremeno je nositelj jednog jedinog znaka, onog koji u sebi sažima naslovni lik, Antigonu, ali i svih drugih znakova i funkcija koje prolaze kroz dramu, a potom i kroz njega. Ono istovremeno nosi i koreografa i izvođača i autokrata i pobunjenicu, i proroka i glasnika, i tragične sudbine kao posljedice hibrisa, obijesti koja potičući na oholost čovjeka  navodi u propast.

Tijelo koje neprestano raste kroz egzekuciju zadatka, postaje sjecište dramskih silnica, mjesto susreta antagonista i protagonista, točka heterogenog umnažanja funkcija i objekt kontinuirane mijene. Svakom novom replikom uspostavlja se novo tijelo, a novim tijelom i novi odnos elemenata u cjelini. Tijelo neprestane mijene preuzima na sebe cjelokupni narativni okvir, sve ono što ga opisuje i pretvara istovremeno u trpeće tijelo sustava, ali i tijelo otpora. Inzistiranjem na krajnostima koje generiraju rubni pojmovi poput početka i kraja, posluha i neposluha, života i smrti, aktivnosti i pasivnosti, Ferlin ulazi u formalno radikalni, koreografsko slojeviti i emocionalno iscrpljujući dijalog s povijesno-teorijskom žanrom grčke tragedije i Antigonom kao simboličkim središtem snage i šezdesetosmaškog otpora svakoj vrsti ugnjetavačkog i izrabljivačkog sistema vlasti.

Goran Ferčec

Fotografija: Andi Bančić

prema Sofoklovoj tragediji Antigona u prijevodu Dona Taylora

Koreografija i izvedba: Matija Ferlin
Dramaturgija: Goran Ferčec
Glazba: Luka Prinčič
Scenografija: Mauricio Ferlin
Oblikovanje svjetla i tehničko vodstvo: Saša Fistrić
Kostimografija: Matija Ferlin
Grafičko oblikovanje: Tina Ivezić, Matija Ferlin
Prijevodi: Urban Belina
Produkcija i organizacija: Emanat, Matija Ferlin
Koprodukcija: Mediteranski plesni centar, Svetvinčenat
Partneri: Bunker, Stara mestna elektrarna – Elektro Ljubljana, Istarsko narodno kazalište, Pula
Financijska podrška: Grad Ljubljana, Grad Pula, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Istarska županija, Zaklada Kultura nova, Ministarstvo kulture Republike Slovenije

Datum igranja
Vrijeme igranja
Lokacija
23.08.2018.
21:00
Velika dvorana KLZ
Vrsta ulaznice Cijena Rezerviraj
Redovna
35kn Rezerviraj ovdje

NEWSLETTER